Skip to main content

Leer om te gaan met Conflicten en Word Mentaal Weerbaarder

Merk je ook dat Meningsverschillen leiden tot Afstand en Conflict? Zou je meer willen weten over de Verschillende Conflictstijlen, hoe je deze kunt Beïnvloeden en meer Stijlflexibel kunt zijn?

Waar mensen zijn, zijn er ook meningsverschillen. Zodra het verschil in mening echter leidt tot het niet meer naar elkaar luisteren en het niet kunnen komen tot een compromis of oplossing is er sprake van een conflict. Conflicten zijn op zich geen probleem, maar je moet er wel mee kunnen omgaan. Herken je dit bij meningsverschillen?

  • Je merkt dat je de een heel verbaal reageert (fight) en in de verdediging schiet en dat de ander stilvalt (freeze) of wegloopt (flight) voor situaties.
  • Je voelt dat jouw manier van reageren misschien niet altijd adequaat is.
  • Je graag wat stijlflexibel wil zijn.
  • Je merkt dat je niet altijd weet wat er in anderen omgaat omdat ze in de freeze of flightmodus terecht komen.
  • Je ervaart dat er niet meer goed naar elkaar geluisterd wordt.
  • Je ziet de een steeds meer ruimte innemen en de ander zich juist terugtrekken.
  • Je graag meer tools in handen hebt om conflicten te voorkomen en te de-escaleren.

Dit gedrag herken je in je eigen team maar misschien ook wel in contact met klanten. De vraag is hoe je dit positief kunt beïnvloeden.

Er zijn verschillende conflictstijlen. Niet altijd is de manier waarop je van nature reageert op conflicten de meest adequate. Interessant is het natuurlijk om te onderzoeken op welke manier je je eigen gedrag en die van een ander kunt beïnvloeden.

Freeze, fight, flight zijn automatische verdedigingsmechanismen bij ‘acuut gevaar’. Daarin kunnen je natuurlijke reacties verschillen van elkaar. Waar de een wil doordrukken, vermijdt een ander, geeft toe of zoekt naar compromissen.

Afhankelijk van de situatie is één van de bovenstaande reacties het meest geschikt maar dat kan beteken dat je een ander gedrag moet laten zien dan dat je normaal zou doen. Het doorbreken van patronen is echter een uitdaging. Aanvaringen worden door jou misschien kunnen als ‘eng’ ervaren terwijl ze bijdragen aan verandering en eerlijkheid. Vermijden van aanvaringen lijken jou misschien rust te geven terwijl dat op termijn kan leiden tot fysieke en psychische klachten geven.

De Oplossing

Aan de Slag met de Training Conflicthantering en Mentale Weerbaarheid!

In deze training leer je over verschillende conflictstijlen, je eigen voorkeursstijl en leer je hoe je je conflictstijl kunt afstemmen op de situatie en het doel.

Het gaat je tijdens deze training lukken om met een frisse blik te kijken naar je eigen gedrag en dat van anderen. Je krijgt tips en je weet aan de hand hiervan de situatie en bepaalde patronen te keren en te beïnvloeden. Je maakt kennis met de escalatieladder om in te schatten in welke fase van het conflict je je bevindt. Afhankelijk van de fase zijn er concrete stappen die je kunt nemen om met elkaar uit dat conflict te komen. Je leert verschillende vormen van agressie herkennen en ontvangt tools om de situatie te de-escaleren.

Onze training ‘conflicthantering en mentale weerbaarheid’ is voor die teams die merken dat meningsverschillen tussen collega’s of met klanten leiden tot conflicten en afstand. Die graag tips krijgen om patronen te doorbreken en stijlflexibel te kunnen zijn. En van  meningsverschillen willen leren omdat het zorgt voor andere, nieuwe invalshoeken.

Het Resultaat

Je bent niet bang voor meningsverschillen en je ziet deze verschillen als middel om te groeien, te innoveren en elkaar beter te begrijpen. Je bent je bewust van patronen en je weet hoe je moet handelen om uit een conflict te blijven en/of een conflict te de-escaleren.

Onze training biedt iedere deelnemer inzicht in zijn eigen conflictstijl en andere stijlen. Een complete aanpak met tools en tips waarin je je bewust wordt van je eigen patronen en die van anderen en manieren waarop je deze afhankelijk van de situatie kunt beïnvloeden en keren.

Boost your Team en Word Conflicten de Baas!

Herken jij dat deze training jou en jouw team verder kan helpen in het contact met elkaar of in het contact met (soms lastige) klanten?  Kan jij niet wachten om de uitdaging aan te gaan om patronen te onderkennen en naargelang de situatie te doorbreken? Wil jij meningsverschillen juist benutten? Ben je op zoek naar inzicht en concrete tips en tools? Neem contact met ons op voor meer informatie over onze training conflicthanteringen mentale weerbaarheid en ontdek hoe wij jou kunnen helpen.

Doe dat vandaag nog. Voorkom conflicten of laat ze niet te lang sudderen. Wij gaan graag met jou en je team aan de slag!

Praktische informatie:

Locatie:

We komen graag naar jullie toe. We adviseren wel om een externe locatie te regelen. Door die andere setting is het makkelijker los te komen van de dagelijkse werkzaamheden.

Tijd:

In onderling overleg 1 of 2 dagen

Expertisegebied van:

Fanny Dekker/ Sander Boogaard

Investering:

€ 2795,- excl. btw per dag